Tack!

Salam,

Nu är det dags att säga tack för mig. Det har varit en fantastisk tid, Ramadan.

Mycket av det jag skrivit har varit tankar som har kommit under denna månad och som har fått mig att tänka vidare. Inte alltid har jag lycktas hålla mig lugnt, ibland har mina känslor tagit över men jag är glad för det, för annars hade det varit lite tråkigt för er och för mig.

Vi firade Eid med en ”traditionell” Eid lunch som jag nämnde tidigare, kräftor och tacos. Barnen och vår gäst njöt av den precis som min fru och jag.

eid

Barnen gick upp tidigt för att kunna klä sig inför denna vackra dag och vi åkte till moskén i Medborgarplatsen. Vi deltog i bönen som gick vid 9. Trots att den var den tredje bön, det var fullsatt. Det var bara lite tråkigt att många valde att gå innan khotba, vilket visar att inte alla vet att man ska stanna även till khotban. Och sedan, som vanligt efter att den arabiska versionen var klart många gick också ut trots att man uppmanade dem att stanna eller vara tysta, en respektlöshet som alltid irriterar mig.

Imamerna måste vara mer aktiva och bestämda i sin uppgift att lära oss det rätta, annars kommer vi inte att kunna utvecklas till en gemenskap med samma värderingar och respekt för varandra.

Nu kommer, tycker jag, den svåraste tiden efter Ramadan, att leva upp till alla löfte och planer som vi har gjort under Ramadan.

Jag hoppas att Gud låter oss leva till nästa Ramadan och kanske kunna dela med er nya dagar av fasta.

Salam och Gud välsigne er.

Det här inlägget postades i Juan V. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

