Glad Eid till er

Salam,

Nu är officiellt, Eid är här. Glad Eid till alla.

Oftast när vi väntar på det officiella meddelande ringer man varandra och kollar om någon har hört något, men i år ingen ringde och vi inte heller ringde någon. Vi var så upptagna med att förberedda och städa hemma att tiden gick och innan vi förstod det, var det klart, Eid är här, imorgon firar vi det.

Precis som jag skrev tidigare, årets Ramadan var inte som det brukar. Men jag tänker inte gå in i detaljer, jag har redan klagat en hel del och min fru vill att jag ska hålla munnen stängd.

Nu ska vi istället ägna oss att göra allt för att morgondagen blir en glädjens dag för barnen, för oss och alla vi träffar.

Jag ringde en gammal vän som är som en farbror för mina barn. Han är ofta hos oss och han är inte muslim. Jag ringde och gratulerade honom för Eid, det gör vi alltid, och frågade om han ville äta Eid lunch med oss. Han sa givetvis ja och då berättade jag för honom att vi skulle ha en traditionell Eid lunch, han frågade vad det innebar och jag svarade, kräftor.

Ja, det stämmer, vi kommer att ha en kräftskiva hemma för att fira Eid. Barnen älskar kräftor, det gör vi med men det är de som äter kräftorna, vi skalar dem. I år ska vi försöka få de att skala själva så kanske vi får några.

Jag hoppas att ni också har en trevlig och rolig dag. Glöm inte andra systrar och bröder än de vanligtvis brukar man träffa, det finns en hel del som är ensamma och de ska också dela med oss av vår glädje.

Jag tänker inte avsluta min bloggande idag, det gör jag imorgon. Jag hoppas att det blir några andra som skriver denna sista dag av Ramadan eller imorgon, jag har känt mig lite ensam här de två senaste veckor.

Salam

Det här inlägget postades i Juan V.. Bokmärk permalänken.

Kommentera

