Innan Ramadan är slut

Salam,

Nu är det inte mycket kvar innan Ramadan är slut. Igår kväll min fru fick oss hela familjen att recitera en dua som Aisha lärde sig av Profeten (fvmh) när hon frågade vad hon skulle säga vid Allmaktens natt. Min fru fick veta genom en vän att troligen i går natt var Allmaktens natt, fråga mig inte hur de visste det.

Det är lite sorgligt men det är också en glädjes tid. Om jag skulle summera redan nu vår Ramadan, skulle jag säga att vi kommer att minnas den som den Ramadan våra äldsta barn fastade för första gången en hel dag. Vi har aldrig förut läst så mycket Tarawih tillsammans som denna Ramadan och den första Ramadan barnen är med i tarawih. Vi har aldrig förut varit så isolerade och besökt eller fått hem så få vänner som denna Ramadan.

Jag hoppas att nästa år vi lyckas få en lösning så att vi träffar andra familjer lite oftare under Ramadan, barnen behöver känna hur större en delad glädje blir, särskilt under denna månad.

Vi har pratat om att nästa år ska vi tillbringa halva Ramadan i Egypten, vi får se om vi gör det. Situationen där är inte det bästa nu även om familjen inte bor i oroligheternas centrum. Men det blir utan tvekan mer liv om vi är tillsammans med familjen.

Nu när Eid närmar sig börjar vi att tänka på hur ska vi fira den och vad vi ska göra. Vi har planerat vår första semester resa inom Sverige, vi ska till Göteborg på söndag och kanske ska vi koppla lite mer till firande så att barnen känner det som en förlängning av Ramadan. Jag är just nu i Göteborg och jobbar två dagar här, mitt i min semester men sånt är livet ingenting att klaga över.

Så vad ska ni göra Eid dagen?

Salam

Det här inlägget postades i Juan V.. Bokmärk permalänken.

Kommentera

