Tänk om vi kunde…

Salam,

Jag tänkte fortsätta med det jag började igår, det vill säga små tankar som har gått runt i mitt huvud och fått mig att tänka.

Igår när vi var hos våra vänner, blev jag förvånad över att höra min frus väninna säga att det var något konstig med bönen i Fittja moskén där de hade bett fredagsbönen. Hon sa att man bad bara två raka och att hon bad efteråt en vanlig dhohr eftersom det inte var komplett. Det var första gången hon var med på fredagsbönen i en moské.

Min tanke var, hur många muslimer är okunniga om saker som borde vara självklara? Snart vandrade mina tankar till att egentligen är vi själva ansvariga för det okunnighet som råder bland oss. I första hand borde finnas på alla moskéer i Sverige plats för kvinnor så att de också har möjlighet att delta i bönen bland andra aktiviteter.

Sedan var diskussionen med min fru om vart vi skulle skicka vår zakat. Diskussionen har vi varje år, inte bara i år. Min åsikt är att givetvis det finns många som behöver hjälp i många länder men hur ofta tänker vi på vårt eget land. Ju, det finns inga fattiga här i samma utsträckning och på samma nivå som till exempel i Somalia, Egypten eller Irak för att nämna några länder men det finns många som behöver hjälp här, inte minst många muslimska kvinnor som har skilt sig eller övergivits av sina muslimska män. Vi känner flera, därför nämner jag det.

Tyvärr moskéer och muslimska organisationer tycks vara blinda inför detta, nu blir jag elak, men det känns ibland som att de tycker att de får skylla sig själva. Och samhällets hjälp, ja, det verkar som så länge de kan lägga till i sin statistik att de har ”frigör” en muslimsk kvinna hjälper de till sedan överger dem och intresserar sig inte för deras öde, vi har sett det med.

Så det finns de som behöver hjälp här med. Familjer vars försörjning är beroende av bara makens inkomst som dessutom är låg, inte alla fuskar med bidrag, det finns många som gör rätt för sig och följer Guds påbud.

Hur kan vi hjälpa våra egna bröder och systrar i vårt eget land? Denna Eid som kommer skulle jag vilja känna att åtminstone här i Sverige har alla muslimer något att fira med, men det är inte så. Tänk på det, en stark, självförsörjande umma i Sverige skulle kunna göra mycket mer för sina muslimska systrar och bröder i andra länder.

Salam

Det här inlägget postades i Juan V.. Bokmärk permalänken.

Kommentera

