Är Ramadan barnvänlig?

Salam,

Det är inte alltid lätt att hinna med allt man planerar. Jag hade tänkt mig att skriva varje dag men det blir inte så. Det är precis som med semester, man är allt för optimistiskt och gör stora planer som redan första dag fallerar.

Det här och det som händer nu med bara barn får mig att tänka om Ramadan är barnvänlig. Jag ska förklara vad jag menar.

När vi muslimer pratar om Ramadan och barn för det mesta diskuterar vi hur ska vi göra för att barnen ska lära sig att fasta och så småningom detta blir en vanlig del av deras liv med.

Vi pratar om hur länga ska de fasta första gången, när de ska börja och så vidare. Det är faktisk ingenting konstigt med det, men det finns en liten detalj här som jag tror de flesta missar eller kanske det är bara min fru och jag, vem ska anpassa sig till vem.

Jag har märkt efter 10 dagar in i Ramadan att våra barn inte har längre någon rutin med deras måltider, frukost blir ganska sen, lunch likaså och middag, ja, middag.

Jag inser att det inte är de som ska anpassa sig till våra nya förändrade rutiner men det är vi som måste se till att de har sina fasta rutiner kvar vilket innebär att vi måste anstränga oss för att se till att det blir så.

Anledning till att jag skriver om det är de svar jag får när jag frågar om detta som får mig att inse att det är inte bara vi som gör på detta sätt. De svar jag får när jag nämner problemet är att de måste anpassa sig och lära sig. Men bara barn här i Sverige har annorlunda rutiner än i andra länder. Det märker vi när vi är på besök hos släktingar i Egypten, bland annat de går och lägger sig tidigare.

Så är Ramadan barnvänlig? Ja, det är vi som inte ser att en av våra skyldigheter under Ramadan är att säkerställa att våra barn och de som av någon anledning inte fastar under Ramadan har den utrymme de behöver och att deras behov blir tillgodosedda med respekt och ansvar.

Jag tror att denna struktur, rutiner, välordnad ordning är också ett sätt att visa våra barn hur oändlig är Guds visioner och vi får inte glömma det. Detta kan också appliceras till den situation vi befinner oss idag när vi bryter fastan vid olika tidpunkter pga. de långa dagar och olika fatwa. Vi måste visa hänsyn för varandra och stödja varandra.

Hur bra Ramadan blir, inte bara för oss med också för vår omgivning är vårt ansvar.

Salam

Detta inlägg publicerades i Juan V.. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar